Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Gminy Wielowieś. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych,
Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Wielowieś na lata 2022-2024,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2023-2027,
Program Osłonowy w Zakresie Dożywiania "Pomoc Gminy w Zakresie Dożywiania na lata 2024-2028",
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Wielowieś na lata 2023-2025.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej realizowanym politykom, programom i strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Wielowieś związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na poziom wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się wyższą kwotą wydatkowaną z budżetu gminy na ten cel niż w roku poprzednim.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. OPS wydatkował 3.847.041,63 zł, w tym zadania zlecone: 1.715.381,45 zł, zadania własne wojewody: 208.123,66 zł, zadania własne gminy: 1.923.536,52 zł.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez OPS są:
środki własne gminy,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. OPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej OPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
Na przestrzeni ostatniego roku zanotowano zmiany w zakresie występowania dysfunkcji w środowiskach, które miały tendencje głównie malejące we wszystkich grupach. Wpływ na spadek dysfunkcji w rodzinach głównie był spowodowany wzrostem wynagrodzeń gdzie zanotowano spadek osób ubiegających się w OPS o pomoc. Problemem, który od lat nasila się sukcesywnie to starzejące się społeczeństwo i brak osób młodych zobowiązanych do opieki nad rodzicami lub dziadkami. Usługi opiekuńcze świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej cieszą się dużym zainteresowaniem głównie wśród osób starszych i schorowanych, które wymagają pomocy w codziennym funkcjonowaniu.
Swoim terenem działania Ośrodek obejmuje 12 sołectw. Do wykonywania zadań obecnie zatrudnionych jest m.in.:
trzech pracowników socjalnych,
asystent rodziny,
opiekun w ośrodku pomocy społecznej (dział pomocy społecznej),
inspektor w dziale świadczeń rodzinnych,
inspektor w dziale funduszu alimentacyjnego oraz dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
inspektor do obsługi Kart Dużej Rodziny, Kart Seniora, dodatków,
kierownik ośrodka.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Gminie Wielowieś w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych oraz ubóstwo i niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony OPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 36 rodzin, a niepieniężnymi 20 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 72 rodzin.
Wsparcie dla mieszkańców Gminy Wielowieś polegało na zapewnieniu ciepłego posiłku dziennie dzieciom i osobom niemogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku.
W ramach ciepłego posiłku udzielana jest pomoc dzieciom w okresie nauki szkolnej w 3 szkołach podstawowych i w 2 przedszkolach. Opłacano koszty wyżywienia dzieci z terenu Gminy uczące się w Zespole Szkół Specjalnych w Pyskowicach.
Pomocą programu rządowego objęto 21 osób (11 dzieci i 10 osób dorosłych) na kwotę: 18.864 zł (z tego środki własne: 7.545,60 zł).
Posiłku udzielono 11 uczniom, zaś zasiłek celowy otrzymało 10 osób starszych.
Zatrudniona w Ośrodku Pomocy Społecznej opiekunka świadczyła usługi opiekuńcze dla 16 osób z terenu gminy.
Łącznie w 2024 r. udzielono 849 godzin usług. Kwota wpłat za usługi opiekuńcze od podopiecznych wynosiła: 16.331,40 zł, kwota świadczenia dofinansowania - 9.138,60 zł, łączna wartość usług 25.470,00 zł.
W 2024 r. Ośrodek skierował do DPS-u 2 nowe osoby. Koszt pobytu 16 pensjonariuszy finansowany ze środków Gminy wyniósł 719.601,59 zł.
W 2024 r. pracą socjalną łącznie objęto 72 rodziny (liczba osób w rodzinach 96). Podpisano 4 kontrakty socjalne.
W ramach programu objętych pomocą było 3 opiekunów dzieci i osób dorosłych niepełnosprawnych. Opiekun osoby niepełnosprawnej przyznane miał 240 godzin opieki wytchnieniowej. Łącznie wypracowano 720 godzin opieki przez 3 osoby zatrudnione na umowę zlecenie.
Całkowity koszt usług opieki wytchnieniowej wyniósł 36.704,57 zł.
W ramach ustawy zatrudniony jest asystent rodziny na 1 etat w pełnym wymiarze godzin. W 2024 r. prowadził łącznie 10 rodzin zagrożonych, niewydolnych wychowawczo, mających problemy z wychowywaniem dzieci. W 2024 r. w pieczy zastępczej umieszczonych łącznie było 9 dzieci. OPS poniósł wydatki w wysokości 77.387,69 zł.
OPS przyjmuje wnioski i wydaje Karty Dużej Rodziny. Z tej formy pomocy skorzystało 17 rodzin, łącznie wydano 47 druków Kart Dużej Rodziny kwota: 301,00 zł.
Pomoc dla osób, które nie są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania. Decyzja przyznająca dodatek mieszkaniowy obejmuje okres 6 miesięcy.
Z tej formy pomocy skorzystały 21 rodzin na łączną kwotę: 66.406,32 zł.
Bon energetyczny był programem rządowym za okres od lipca do grudnia 2024 r. Przysługiwał jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. nie przekraczała kwoty 2.500 zł oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu - kwoty 1.700 zł.
Z tej formy pomocy skorzystało 211 rodzin na kwotę 86.155,38 zł.
Dodatek energetyczny w roku 2024 został wstrzymany.
Refundacja podatku VAT to program rządowy trwający od 01.01.2023 r. do 30.06.2024 r. Przysługuje gospodarstwu domowemu, którego przeciętny dochód nie przekracza 2.100 zł w gospodarstwie jednorodzinnym, 1.500 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Z tej formy pomocy skorzystało 17 rodzin na kwotę 17.341,78 zł.
Dodatek osłonowy był programem rządowym za okres od stycznia do czerwca 2024 r.
Z tej formy pomocy skorzystało 175 rodzin na kwotę 67.966,34 zł.
Działania gminy z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Na terenie gminy Wielowieś przebywały trzy obywatelki Ukrainy - przybyłe na terytorium RP w związku z naruszeniem granic Ukrainy i toczących się w obszarze tego państwa działań zbrojnych. Obywatelki zamieszkały do dnia 30 kwietnia 2025 r. w lokalu komunalnym w Świbiu przy ul. Głównej 3. Gmina Wielowieś na podstawie comiesięcznych umów ze Starostą Powiatu Gliwickiego zapewniała w/w obywatelkom produkty na całodzienne wyżywienie, środki czystości oraz higieny, których wartość w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. wyniosła 16.335 zł.
Osoby, które zdecydowały się przyjąć pod swój dach uchodźców z Ukrainy, mogły również w 2024 r. ubiegać się o świadczenie w zamian za ich zakwaterowanie i wyżywienie. Dofinansowanie związanych z tym kosztów wynosiło 40 zł dziennie za każdą osobę, której udzielana była wspomniana pomoc. W 2024 r. do Urzędu Gminy Wielowieś wpłynął 1 taki wniosek na kwotę 4.040 zł.
liczba zrealizowanych wniosków o nadanie numeru PESEL i statusu UKR w związku z konfliktem na Ukrainie: 11
liczba zrealizowanych wniosków o przywrócenie statusu UKR: 8
liczba bezpłatnych zdjęć wykonanych obywatelom Ukrainy ubiegającym się o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie na koszt gminy do ww. wniosków: 0.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 320 tys. zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie zadania dotyczącego ochrony i promocji zdrowia powierzonego w drodze konkursu Caritasowi diecezji Gliwickiej oraz przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.