Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-5 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
SYSTEM OŚWIATOWY GMINY WIELOWIEŚ
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne własne i zlecone, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność,
do jednych z najważniejszych zadań publicznych o znaczeniu lokalnym realizowanych przez Gminę należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, a więc zadania oświatowe,
polityka oświatowa to działalność społeczna, której celem jest określenie generalnych założeń, celów, idei, funkcji, zasad oraz struktur postępowania, niezbędnych do zaspokojenia aktualnych i przyszłych potrzeb społeczeństwa w dziedzinie oświaty.
W roku szkolnym 2023/2024 Gmina Wielowieś prowadziła 2 przedszkola publiczne oraz 2 szkoły podstawowe w podziale na:
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wielowsi, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II oraz Przedszkole Publiczne,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Świbiu, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa im. Literatów Dziecięcych oraz Przedszkole Publiczne.
Struktura szkół i przedszkoli
117
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem
73
Liczba zatrudnionych nauczycieli
44
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi
W roku szkolnym 2023/2024 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę zatrudnionych było:
73 nauczycieli na 70,07 etatach,
44 pracowników administracji i obsługi na 42,05 etatach.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
W roku szkolnym 2023/2024 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 15 os. (21% ogółu),
nauczyciele mianowani - 6 os. (8% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 50 os. (70% ogółu).
Baza lokalowa
Dowożenie uczniów
W roku szkolnym 2023/2024 łączny koszt dowozu uczniów do szkół wyniósł 188.120,32 zł, w tym:
42.160,32 zł - ZSP WIELOWIEŚ (IX-XII 2023),
34 030,00 zł - ZSP ŚWIBIE (IX-XII 2023),
60 680,00 zł - ZSP WIELOWIEŚ (I-VIII 2024),
51 250,00 zł - ZSP ŚWIBIE (I-VIII 2024).
Stypendia i zasiłki szkolne
w ramach programu pomocy socjalnej dla uczniów – stypendia szkolne i zasiłki szkolne, złożono 1 wniosek,
z tego tytułu zostały wypłacone należne stypendia szkolne, w łącznej kwocie 694,40 zł, w tym w ramach dotacji 555,52 zł, pozostała część w kwocie 138,88 zł to środki własne gminy.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Świbiu
Rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” – szkoła pozyskała środki finansowe w kwocie 37.943,04 zł. Wkład własny wyniósł 9.485,76 zł – łącznie na realizację projektu wydano 47.428,80 zł. Środki przeznaczono na wyposażenie kuchni szkolno–przedszkolnej,
Program wieloletni „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” MEiN – pozyskano środki finansowe na zakup książek oraz realizację działań promujących czytelnictwo. Pozyskano dla szkoły 4.000,00 zł, dla przedszkola 4.000,00 zł. Środki finansowe zostały wydatkowane na zakup książek, komputera do biblioteki oraz nagrody dla uczniów/dzieci biorących udział w konkursach i projektach czytelniczych,
Mobilna pracownia komputerowa – pozyskano pracownię jako nagrodę w konkursie PKC – Akademia mocy (Pracownie Kompetencji Cyfrowych). W skład pracowni weszło 16 sztuk laptopów wraz z systemem operacyjnym i oprogramowaniem, szafa do przechowywania laptopów oraz monitor interaktywny – przenośny – wartość 44.234,10 zł.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wielowsi
„Program Laptop dla Ucznia", którego celem było podniesienie kwalifikacji cyfrowych młodych ludzi. W ramach programu wydano uczniom klasy czwartej 42 laptopy,
"Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 lata 2021 - 2025” priorytet 3 dla Oddziału Przedszkolnego w szkole. Oddział Przedszkolny uzyska 2.500 zł dofinansowania na zakup nowości wydawniczych, na promowanie czytelnictwa oraz organizację konkursów czytelniczych,
"Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 lata 2021 - 2025” priorytet 3 dla Przedszkola. Przedszkole uzyska 3.000 zł dofinansowania na zakup nowości wydawniczych, na promowanie czytelnictwa oraz organizację konkursów czytelniczych,
"Ekopracownia pod chmurką 2024” - szkoła uzyska dofinansowanie w wysokości 60.995,14 zł. Szkoła w ramach programu zakupi: wiatę edukacyjną, ławy, ścieżkę sensoryczną, stację meteorologiczną, gry edukacyjne, hotel dla owadów oraz narzędzia badawcze.
Nadzór pedagogiczny nad placówkami oświatowymi sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach, a na terenie Powiatu Gliwickiego Delegatura Kuratorium w Gliwicach,
Organ prowadzący, Gmina Wielowieś, która zarządza placówkami oświatowymi na swoim terytorium zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym, Ustawą Prawo oświatowe oraz innymi ustawami i przepisami wykonawczymi,
Zespół Obsługi Placówek w Wielowsi działa w ramach ustanowionego dla niego Statutu, koordynuje działania publicznych placówek oświatowych, zapewnia im obsługę finansowo-księgową,
Dyrektorzy placówek oświatowych w rozumieniu Kodeksu Pracy są kierownikami zakładu pracy jakim są przedszkola i szkoły, to znaczy, że ponoszą pełną jednoosobową odpowiedzialność za zarządzanie tą placówką. Przygotowują projekty planu budżetowego placówki na dany rok. Są jedynymi dysponentami i realizatorami budżetu uchwalonego przez Radę Gminy dla tej placówki, odpowiadają za jego poprawną i zgodną z ofertą edukacyjną realizację,
Dyrektor dba o prawidłowy, zgodny z potrzebami placówki dobór i rozwój, doskonalenie kadry pedagogicznej, administracji i obsługi. Za priorytet w doskonaleniu nauczycieli uznać należy:
uzyskiwanie kwalifikacji do nauczania drugiego przedmiotu,
uzyskiwanie uprawnień i certyfikatów w zakresie prowadzenia zajęć profilaktycznych, umiejętności mediacji i rozwiązywania problemów wychowawczych,
poznawanie i propagowanie technik skutecznego nauczania i uczenia się,
wdrażanie technik informacyjnych i informatycznych w nauczaniu i uczeniu się,
kształcenie i dokształcanie w zakresie uzyskiwania uprawnień instruktorskich do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych.
Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i samorządem uczniowskim, tworzy i realizuje indywidualną dla danej placówki ofertę oświatową,
Dyrektor odpowiada za stan techniczny placówki oraz za właściwe i zgodne z potrzebami jej wyposażenie.